Den långa dödskampen hos
ett av Europas konstigaste bilmärken. Det svenska bilmärket Saabs dödskamp har varat i 20 år och nu verkar den snart vara över. Saab har vårdat sin arvsmassa från 1947 och alla genetiska defekter vilket ledde till att bilmodellen störtade i fördärvet redan för tjugo år sedan. Det fanns inte tillräckligt med kunder för sådana bilar men GM ville ändå ha företaget. GM blev som en virussjukdom för Saab. På bara några få år hade GM förstört "Saabandan" som egentligen var själva mjölkkon i företaget. Saab vände sig till ett speciellt klientel som gärna betraktade sig som intellektuella, miljömedvetna individualister. Och dessa erbjöd GM en stor flott terrängbil för fyra år sedan i en tid när varje förolämpning mot Saab-märket kunde liknas vid en likskändning. I januari kommer GM att dela ut dödsstöten mot Saab. 20 års dödskamp i GMs vård är tillräcklig. Låt frid råda i Trollhättan.
Artikel i der Spiegel "Arktische Irrfahrt", eller läs den här, översatt i Tempus nr 50 2009.
tisdag 15 december 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar