måndag 3 september 2012

Hamnens dag


Hamnens Dag 2012 blev riktigt lyckad idag i ett strålande sensommarstrålande väder. Det var tredje året på rad. Servicen var av hög klass, knappt hade jag anlänt förrän en kvinnlig “inkastare” lockade mig till platsen där det erbjöds välsmakande och generösa sillamackor med gräddfil och skivad rå lök. Jag passerade Jonabs utställningstält, företaget som bygger ut vågbrytare i Trelleborgs hamn och muddrar så att färjorna inte ska gå på grund. Där fick jag en mössa och en keps i vacker orange färg, plagg som gör en synlig på cykeln i trafiken. I nästa tält startade tipsrundan och letade upp några frågeställen. Men snart blev jag distraherad av den långa kön av besökare som väntade på sin tur med “Paddan”. Den gjorde en tur i det flera kvadratkilometer stora hamnområdet. Jaglyckades stanna kvar i kön tills det blev min tur efter 45 minuters väntas, delvis beroende på att hade några att prata med. Ulla Anniesdotter blev min 576:e FB vän. Väntan fördrevs med att vi skrev korta meddelanden på stenar som skulle utgöra en del av den nya vågbrytarens fundament.
Det blev en intressant hamntur med “Paddan”, som stannade till så att vi kunde kasta våra stenar upp på vågbrytaren. Turen leddes av en underhållande guide. Vi kom tillbaka i land utan att någon blev syn- eller hörbart sjösjuk. Själv mådde jag så bra att jag tog mig en Bamsekorv och sedan en glass som efterrätt.
Artikel i Trelleborgs Allehanda “Hamnens dag lockade folk“.
Tidigare blogg om Hamnens dag 2011-08-21,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar