söndag 14 oktober 2012

Isietio och Skegrie


Isietio och Skegrie, två för mig betydelsefulla lokala platser inom Trelleborgs kommun. Galleri Isietio ligger mellan Smygehamn och Hemmesdynge och Skegrie är en välmående, växande by i kommunens nordvästra del. I Skegrie bor sedan ett år tillbaka min näst äldsta dotter Lina med sin förlovade Andreas Larsson. Tankeväckande är att om hon skulle byta till hans efternamn så kommer Lina att heta Lina Larsson inte långt från Axellina Larsson, hennes sedan länge avsomnade farmorsmor - som Lina för drygt 30 år sedan fick sitt namn från -, småbrukarhustru från Strandböke norr om Västra Torup i Skåne.
Galleri Isietio som drivs av min vän och Söderslätts kulturapostel Rolf Mårtensson har jag besökt många gånger särskilt under det året jag tillhörde styrelsen för Öppna Sinnen, Nätverket för Konst och Kultur på Söderslätt.
I eftermiddags höll Hemmesdynges Hembygsförening sin traditionella höstföreläsning i Galleriet. Inbjuden talare var Carl Aspegren, Senior Vice President, som höll ett föredrag om Trelleborg AB genom tre århundraden. Från de sista åren på 1800-talet, då Veloxfabriken startades av Dunker och Kock, till våra dagar 2012 då Trelleborg har verksamhet i 40-talet länder. Carl Aspegren är bräddfull av kunskap och svarade gärna på frågor efter föredraget.
Som vanligt serverades det äppelkaka med vaniljsås och kaffe efter föredraget (bild).
På kvällen var jag så i Skegrie för att hos Lina och Andreas fira hans födelsedag som hade infallit den 8 oktober. Där var massor av folk. Hela Andreas och Linas släkt var där.
Bilder på Carl Aspegren och Rolf Mårtensson.
Hemmesdynges Hembygdsförenings föreläsning 2010 - Sydkusten i ord och bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar