lördag 20 november 2010

Ny dator på plats

den 20 november
Ny dator på plats
Jag köpte en ny dator för över ett halvår sedan. Först nu sedan jag flyttat till Högalid har jag. kommit mig för att öppna kartongen. Jag plockade ut alla delarna och kopplade ihop dem. Anslutningen till min gamla skärm passade inte men dessbättre fanns det med en adapter. Detta är en stationär dator. Min förra var en laptop med liten skärm och ett tangentbord där jag slitit ut alla de mest frekventa tangenterna. Nu är det en njutning att skriva och skärmen är optimal för mina terminalglasögon. Det är en HP dator modell s 5340. Den har 5,1 poäng i prestandaklassificering, en Dual-Core Processor på 2,60 GHz och ett RAM-minne på 6 GB. Hårddisken är på 452 GB.
Mitt gamla program jag använt i över tio år för webbredigering, Adobe Page Mill, fungerade direkt. Så var det inte då jag startade med min förra dator med operativsystemet Windows Vista. Den Acer Aspire datorn köpte jag i augusti 2008 så den varade bara i 27 månader. Den nya har operativsystemet Windows 7.
Jag har installerat Microsoft Office 2007 som jag köpte för två år sedan. Jag har laddat över de flesta av mina gamla filer med hjälp av en extra extern hårddisk, Pocket Media Drive, som jag köpt som tillbehör så jag kan snart fortsätta mitt arbete oförändrat.
Den är alldeles tyst och det trådlösa modemet fungerar optimalt. Under tiden fram till jul ska jag lära mig allt fler finesser. Det är kul att ha en ny dator med ett aktuellt operativ system.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar