lördag 16 april 2011

Water for Elephants


Premiär på Grand i går kväll den 15 april 2011. Jag var ensam över 30 år i den stora salongen, resten var grupper av unga flickor och förälskade unga par. Malplacerad, jag? Det tog tid innan jag fattade
att den manliga huvudpersonen Robert Pattinson är den sexiga vampyren Edward Cullen i Twilight filmerna, därav det ungdomliga intresset. Mig gav han inget. Det är hemskt men det är nästan att jag håller med Helena Lindblad i Dagens Nyheter i att Robert "Edward Cullen" Pattinson, trots sina stora och mörka ögonbryn, har lika mycket känsla för skådespeleri som en bättre begagnad tältpinne.
Tyvärr är de orden som ligger närmast en beskrivning sedan jag sett filmen att det är en pekoral och att alltför många scener och episoder är minst sagt patetiska. Det är absolut ingen film jag vill rekommendera någon. Den är dessutom för lång och hade mått brev av rejäla klippningar både i slutet och för all del, lite överallt.
Det är först gången jag lämnat biografen Grand i Trelleborg och känt mig lurad! 80 kr förspillda!
Pattinson spelar Jacob, en veterinärstudent på 1920-talet som hoppar av skolan och söker sig till vägarna när hans föräldrar dör i en olycka. Han hoppar på ett tåg med en kringresande cirkus och tas efter ett buffligt mottagande under den psykotiske ägaren Augusts (Christoph Waltz) vingar som cirkusens veterinär. Gissa två gånger vad som händer när Jacob träffar cirkusens vackra stjärna tillika Augusts fru Marlena spelad av Reese Witherspoon?
Recensioner:
Helena Lindblad i DN: "Som en bättre begagnad tältpinne",
Anna Hellsten i Sydsvenskan: "En mäktig kärlekshistoria",

Filmens officiella hemsida. IMDb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar