söndag 17 april 2011

Undvik "svensk husmanskost"

På två veckor har jag gått ner sex kilo. Visst har jag ätit och ätit gott. Det handlar inte om att inte äta utan bara om att låta bli att äta allt det som är fördärvligt. Tyvärr utgör detta över 90 % av utbudet i vilken livsmedelsaffär som helst. Man får nästan ha skygglappar när man passerar alla hyllor med godis, kakor, chips, köttbullar, korv, bröd, pommes frites, feta såser, ost, margarin, dressingar etc. Det gäller att låta allt detta stanna kvar på hyllorna när du handlar. Men stanna gärna länge vid frukt- och grönsaksdisken. Och läs det finstilta på baksidan av förpackningarna när du köper annan mat, minst åtta gram protein per 100 kalorier ska det vara för att hamna i varukorgen.
Det är den första utmaningen som du som är överviktig, som jag var, måste klara av.
Den andra är att börja motionera, eller om du redan gör det, öka dosen. Något varje dag måste vara målet. Gör din "almanacka" till en träningsdagbok där du skriver ner vad du gör.
Min metod bestod av två saker, för det första min "längtan" efter att komma i och "klä i" sommarkavajen jag köpte i fjol och inte har använt sedan dess och för det andra en gedigen kunskap om mat och näringslära som jag har haft sedan studier och arbete inom livsmedelsindustrin under 60- och 70-talet. Jag har också haft hjälp av så kallade "naturdrycker" väl sammansatta av de ämnen kroppen behöver kombinerat med låg kalorihalt.
Och motion förstås. Två dagar i veckan på gymmet och övriga dagar långa promenader eller cykelturer i det våruppvaknande Söderslätt. Sätt i gång, ta fram bikinin och börja längta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar