söndag 27 februari 2011

Burkutställning


I går eftermiddag var det vernissage för "En burk för smått och för gott" på Kulturbruket i Samkultur - Gränsgångs regi. Det var Kerstin Gahne som ställde ut sina gamla och många burkar - bruksföremål från förra århundradet. Kommunalrådet Ulf Bingsgård invigde utställning i närvaro av stora delar av Kulturnämnden, bland andra Ove Carlsson, Helny Feustel och Annika Sköldekrans.
Jag träffade Lars Åke Lunéll, Birgitta Sandblom och Margareta Segerhagen.
Där fanns kaffeburkar av plåt från Skånska Kaffeaktiebolaget, teburkar i allehanda format och storlekar med gamla varumärken jag minns från 50-talets början. Då handlade mina föräldrar i Kristofferssons lanthandel i Brorstorp någon kilometer från Askeröds järnvägsstation i vars närhet jag och min bror föddes.
En samtida utställning kan man beskåda på våningen under där Britt-Marie Carlsson ställer ut sina målningar. En om Gamla Torg är jag spekulant på. Den visar var jag kommer fram efter min promenad ner från Högalid.
Kulturbruket invigdes 2006 i Sockerbrukets gamla kontor. Föreningarna Gamla Trelleborg, Samkultur, Trelleborgs föreningsråd och Sjöfartsmuséet flyttade då in. Artikel i TA.
Samkultur - Gränsgång har sin hemsida här.
Kerstin & Gösta Gahne driver också Flaggfabriken.
Och Kerstin har egna bildsidor på Tidskriften Allt om Trädgård.
Artikel i Skånska Dagbladet om hennes burkutställning,
Och en stor artikel i Trelleborgs Allehandas papperstidning den 26.2 i B-delen under rubriken "Kakburkar som kallas konst".
Bilder: Kerstin Gahne poserar stolt och nöjd, Kung Gustaf övervakar utställningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar