fredag 18 juni 2010

Tomt arbete?


Endast 25 procent av arbetstiden på kontor går till verklig förädling av det som verksamheten är avsedd för, det vill säga att utveckla och leverera produkter och tjänster till kunder och brukare.
Det visar en studie av kontorsanställda gjord av det svenska konsultföretaget Ming Company. Detta kan man läsa i en artikel i Forskning och Framsteg nr 5 2010 sidan 51 eller på webbsidan "Bara 'Kvartstid' på kontor". Medarbetarna ägnar sig åt saker som är värdefulla för kunden eller brukaren bara två timmar om dagen. Två timmar är ett genomsnitt. Ju högre upp i den byråkratiska organisationen som medarbetare befinner sig ju kortare blir denna tid. I vissa fall menar jag kan "kundvärdestiden" bli negativ då cheferna för att fylla sin egen arbetstid kallar medarbetarna till meningslösa möten eller tvingar dem att skriva rapporter eller fylla i statistik som allt förhindrar dem från att göra vad de egentligen ska. Hela rapporten finns på Ming Companys hemsida "Vi har för roligt på våra måndagsmöten".
Forskarna försöker hitta orsaken till "att vi håller liv i denna typ av förlegade ritualer som skapar så mycket tröghet, ineffektivitet och stress på våra arbetsplatser".
Vid Uppsala Universitet har sociologen Roland Paulsen undersökt hur ett 40-tal kontorsanställda, så kallade experter använder sin arbetstid. Han konstaterade att de hade för lite att göra. De ägnade minst hälften av sin tid åt betald sysslolöshet, så kallat tomt arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar