torsdag 11 juni 2009

"Den motvillige munken"



De tibetanska munkarna tror på själavandring. Enligt den tibetanska buddhismen är en lama en reinkarnation av en andlig ledare, varav den mest berömda är Dalai Lama. Dessa "ledare" säger sig vara odödliga. När kroppen dör, överlever "själen" och "tar sin boning" i en ung människa. Det gäller att hitta dessa unga människor och utbilda och fostra dem på rätt sätt. De har diverse knep för sig för att identifiera de människor där de "odödliga" själarna "flyttat in". När Osel Hita Torres var fem månader gammal ansåg de religiösa ledarna att de funnit platsen där Lama Yeshe "återuppstått". Den lille pojken fördes därför till Dalai Lama i Dharamsala i Indien - man kan kalla det för en religiös kidnappning. Från sex års ålder fick han bara umgås med andra unga pojkar som också tagits om hand därför att de religiösa sekteristerna menade att de härbärgerade heliga mäns själar.
Innan Osel Hita Torres kunde gå placerades den lille gossen på en tron och tillbads av munkar som behandlade honom som en gud. Men den pojke, som av Dalai Lama har pekats ut som en reinkarnation av en andlig ledare, vållar nu stora bekymmer för sina trosfränder - de tibetanska buddhisterna - genom att vända ryggen åt den orden som ställer allt sitt hopp till honom.
Osel Hita Torres som var ämnad att leva klosterliv, går i stället omkring i säckiga jeans och långt hår. Det är mer sannolikt att han citerar Jimi Hendrix än Buddha.
I en tidningsintervju i Spanien säger han att han "levde en lögn". "De tog min familj ifrån mig och placerade mig i en medeltida miljö där jag led svårt".
Trots upproret och avståndstagandet tillbeds han ännu av tibetanska buddister. För dem är han Lama Tenzin Osel Rinpoche.
Men Osel Hita Torres tycks hellre vara sig själv som en student av filmvetenskap i Madrid än tro på tibetanska fantasier om "själavandring". Det visar att han har en mental styrka som förmår att lämna denna religiösa sekts indoktrinering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar