torsdag 18 juni 2009



Jag håller på med att gå igenom en del av mina tusentals
deckare. För att få lite mer plats på hyllorna
packar jag ner dem i papperskassar som jag sätter upp på
vinden. För att kunna hitta dem i framtiden gör jag
en databas i Excel. Under denna njutbara sysselsättning blir
jag ständigt överraskad av att hitta svenska böcker
som jag inte läst tidigare - jag har ju redan läst över
500 svenska deckare "från Stieg Trenter till Bo Baldersson - och vissa visste jag inte ens att jag ägde. Känns spännande och det skapar ett extra
sommarnöje att sitta i solen och läsa okända svenska
deckare från mitten av 1900-talet. En för mig helt
okänd bok är Maud Sevenius'
"Dödsäsong". Den är i original
från Bergs förlag från 1962. Den handlar om Lena
Sillén som ska fira senester på pensionat Påfågeln
på Åland.
En annnan är "Mördande fakta" av
Peter Heiden (pseudonym för Bernt
Christophs) på Sörlins förlag från 1954.
Den handlar om den unge journalisten Birger Brenner. Christophs har också skrivit "Bevingad död" och "Sista ronden".
För att nu inte glömma Fromhold Rehbinders "Mord i Västköping"
på Lindblads förlag 1954, vars "hjältinna"
är tandläkaren Bodil Friberg. Rehbinder har också
skrivit "Mord på Strömsholm".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar