onsdag 17 juni 2009

Dramatik och skuldkänslor



Gick på Åke Smedbergs bok "Jag är inte den du ser" på biblioteket i Anderslöv häromveckan. De nyinkomna böckerna är numera märkta med en pappersremsa med stor och tydlig text " NY BOK" som drar ögonen till sig. Storleken var lagom och designen snygg så jag lånade den. Jag hade hört talas om författaren men aldrig känt mig attraherad av hans böcker.
Knappast mer efter att ha läst denna bok. Visst är den dramatisk och intensiv på sina ställen men den beskriver personer som med en nattsvart inställning till livet som känns mig mycket fraämmande.
Titieln "Jag är inte den du ser" är banal, alla människor hoppas ju ha en privat sfär med hemligheter som de tror att andra inte ser eller kan gissa sig till. Å andra sidan avslöjar varje människa med sitt kroppsspråk, mimik, röst och och naturligtvis också språk mycket om sig själv annat än den bild hon eller han önskar och har som avsikt att visa upp.
Frank Westling har en snickerifirma som inte går så bra. Därför blir han glad då han får ett större jobb för 30 000 kr av Rolf Ståhle. Denne vill dock ha arbetet gjort svart och de kommer överens om 17 000 kr. När arbetet är nästan färdigt påstår Ståhle att kvaliteten är så dålig att han inte vill låta Frank avsluta jobbet och han vill bara betala 5000 kr. Frank blir kränkt och rasande. och slår ner och misshandlar honom grovt. Franks fru Isa lider av skuld :Allt handlade om skulden, den förbannade skulden! Hon går i sin mors fotspår som hon hatar och lider av att ha en dotter som hatar henne. Inte blir det bättre av att hon inleder ett intensivt fysikt förhållande med en arbetskamrat. Hon blir besatt av honom och därför avbryter han förhållandet.
Wikipedia ser jag att Smedberg är 60 år, han har skrivit många böcker och fått många priser. Hans tre senaste böcker betecknas som "kriminalromaner". Kanske är han bättre på det området? Bonniers har en presentation av honom.
Recension av Nils Schwartz i Expressen "nattsvart, svartare än den norrländska vinterhimlen".
Heidi von Born i Svenska Dagbladet : "Mörkret är obevekligt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar