lördag 29 januari 2011

Stavsten slog serietvåan


Jag har inte sett en handbollsmatch live sedan slutet av 1970-talet då jag bodde i Malmö och såg IFK Malmö spela i Allsvenskan. När jag nu bor i Trelleborg på kort promenadavstånd från Söderslättshallen så är det kanske dags att göra ett nytt försök. I eftermiddag spelar Stavstens IF mot
serietvåan IFK Tumba.
Fram till 1991 var Allsvenska den högsta divisionen i Sverige. Då döptes den om till Elitserien. Stavsten spelar i nuvarande Allsvenskan som alltså är divisionen under.
Innan matchen invigdes den nyrenoverade A-hallen med att alla sjöng nationalsången och sedan kom alla handbollsspelande småttingar och ungdomar in och fyllde nästan den ena sidans läktare. Riktigt högtidligt var det.
Det blev en spännande och underhållande match även om Tumba aldrig kom längre än oavgjort. Till sist blev det en säker tremålsseger för hemmalaget, 30-27, där kanske målvakten Michael Andersson glänste mest.
Innan jag cyklade hem köpte jag korv och mos i Södans grill och kiosk av Kole Mitkovski.
30 kr med alla tillbehör! Flera år sedan sist. Och inträdet var billigt, 40 kr. Pensionärsrabatt!
Stavstens IFs hemsida, Serien och resultat, Spelarna.
Allt om Handboll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar