tisdag 4 januari 2011

Åsa Nilsonne, forskare och författare


Åsa Nilsonne är en av de många nya kvinnliga deckarförfattarna. Hon har inte lockat mig men jag måste erkänna att jag aldrig provat att läsa något av henne.
I senaste numret av Forskning & Framsteg hittar jag så en verkligt intressant artikel om henne som psykiater och författare.
Det år mycket som lockar mig. Hon är tveksam till om det finns en skarp skiljelinje mellan människa och djur. För att en individs intellektuella och känslomässiga potential ska utvecklas till fullo krävs det en miljö med balans mellan trygghet och utmaning. En sådan miljö har av andra kallats "Flowkanalen". Och alla främst att hon i motsats till sina psykodynamiskt inriktade kolleger inte ser någon mening med att "i det omedvetnas dunkla djup famla efter förklaringar till svårigheter i nuet".
Hennes första kriminalroman kom 1991 och heter "Tunnare än blod". Året efter kom "I det tysta". Sedan har hon på 2000-talet skrivit ytterligare tre deckare om polisinspektör Monika Pedersen. Jag ska försöka få tag i dem. Får väl börja med arkivet på biblioteket i Trelleborg.
Hennes blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar