fredag 20 april 2012

Exit Sofia Arkelsten

Moderaternas partistyrelse har i dag utsett Kent Persson till ny partisekreterare. Kent Persson är 41 år och kommer från Örebro. Sedan 2011 är han oppositionsråd i Örebro kommun och dessförinnan oppositionsråd i Örebro läns landsting. Han är även länsförbundsordförande för Moderaterna i Örebro län samt sedan 2011 ledamot av Moderaternas partistyrelse.
Jag blev nästan chockad då jag på radionyheterna klockan 10 i förmiddags fick höra att Sofia Arkelsten lämnat posten som partisekreterare. Presskonferens var utlyst till halv elva och då slog jag på TVn och fick se Fredrik Reinfeldt men en för mig dittills okänd person vid sin sida. Som såg sammanbiten ut i kavaj och öppen skjorta.
Inga direkta skäl gavs till att Sofia Arkelsten bytts ut mot Kent Persson med ”omedelbar verkan”. Men både han och Fredrik nämnde flera gånger behovet av ”tempoökning” och att arbeta på ett smartare sätt.
Man kan anta att partistyrelsen tagits på sängen av Stefan Löwén(s) snabba framgångar i opinionssiffrorna, ”det nya politiska läget” och insett att valkampanjen inför 2014 måste gå igång omedelbart. Kent Persson ansågs ”energisk och sugen”. Och hans förmåga att hantera ”interna konflikter” talade också för honom.
Jag säger ”Lycka till Sofia! Det finns ett liv också som ex-partisekreterare. Värna din hälsa och gör alla de roliga saker du inte hunnit med tidigare! Till exempel att komma ner till Trelleborg, det har vi längtat länge efter”.
Det ironiska är att jag var lika chockad för ett och ett halvt år sedan, då jag fick reda på att Per Schlingmann blivit utbytt mot Sofia Arkelsten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar