lördag 7 april 2012

Högklackat

En ny serie startade i SvT i går kväll. Den heter “Högklackat” och ska gå fredagskvällar i åtta avsnitt.
Sex svenska kvinnliga komiker.
I huvudrollerna Anna Blomberg, Petra Mede och Susanne Thorsson. Medverkar gör även Rachel Mohlin, Anna Granath och Ing-Marie Carlsson.
Räddar programmet gör främst Anna Blomberg från Lomma, känd från Starke man.
Petra Mede har bara blivit sämre sedan jag såg henne tillsammans med Jan Malmsjö för drygt fyra år sedan i programmet Robins med Robin Paulsson. “Den urspårade intervjun med Jan Malmsjö och Petra Mede var bland det roligaste jag sett på en svensk talkshow sen Luuks storhetstid i slutet av 90-talet”. Kunde man läsa här.
Sämst var väl ett långt avsnitt om en barnmorska och två unga fruar varav den ena i en långt framskriven graviditet. Det det var två fruar blev för mycket för barnmorskan. Förmodligen var det en drift mot de som har fördomar, men inte var det kul, inte.
Bäst var den om den stackars unga kvinnan som på patentverket visar upp flera redan välkända “uppfinningar”. Djupt besviken lämnar hon kontoret med sin teleportör! Tala om att ha dålig marknadskunskap. 25 minuter är vad jag står ut med. Ett avsnitt alltså. Fler lär det inte bli.
Läste en recension av en ung kvinna, Joanna Wahlsten, som i GP sopade ut programmet ännu mer än jag. “Inga kvinnoklichéer jag känner igen mig i“.
Hemsida på SvT. På bilden: Susanne Thorsson, Petra Mede och Anna Blomberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar