onsdag 14 april 2010

Litet är vackert - och kraftfullt


Den 1 april var jag av alla dagar på Clas Ohlson på Valens Köpcentrum i Trelleborg. Det var skärtorsdags och vi hade haft en lyckad valkampanj med påskliljeanknytning. Det är alltid roligt för herrar i min ålder att besöka detta teknik- och prylparadis men den dagen hade jag ett ärende. Batterierna i mina två cykeldatorer var så svaga att de inte kunde läsas av under gång. Jag fick stanna, hoppa av cykeln och luta displayen i en stark vinkel för att kunna gissa vad där stod. Och att läsa av hastigheten på det sättet är ju stört omöjligt. Jag frågade efter nya batterier i kassan men fick svaret att det fanns olika batterier och att hon inte kunde veta vilka som passade mina cykeldatorer. Jag had naturligtvis glömt dem hemma. Jag bestämde mig då för att köpa en ny cykeldator och fick mig riktningen utpekad till cykel avdelningen. Cykelparadiset tog emot mig med öppna armar. Där fanns naturligtvis datorer men också många andra prylar, nödvändiga eller inte, trevliga var de. Jag fastnade för en ny sorts cykelpump jag aldrig sett förut. Den var kort, hopfällbar och hade utbytbara anslutningar så att den passar olika ventiler. Den heter Multipump zefal 318. "En praktisk pump med flera tillbehör förvarade i pumpen, nålmunstycke för bollpumpning, adapters för olika ventiler samt pumpning av leksaker och madrasser", enligt Clas Ohlson katalogen.
Innan jag packade upp den nya cykeldatorn gjorde jag en tur skrivbords- och byrålådorna och vad hittade jag om inte två oanvända batterier till mina två tidigare cykeldatorer. Så nu fungerar dessa perfekt.
För några dagar sedan började jag cykla på "sommarcykeln" eftersom min ordinarie fått punktering. Den har grova mountainbike-däck. Bakhjulet behöver pumpas, alla vet hur tungt det är att cykla med grova däck som inte hårdpumpats. Jag provade med flera av mina tillgängliga pumpar, men utan resultat, ingen luft gick in. I dag tänkte jag, varför inte prova den lilla pumpen från Clas Ohlson - und hast du mir gesehen - enkelt och smärtfritt, sedan rätt anslutning skruvats på, blev bakhjulet betydligt lättare att cykla med!
På bilderna ser man hur liten den funktionella och kraftfulla Zefal är i jämförelse med sina större och skämmiga kolleger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar