torsdag 15 april 2010

Utbildningskopior


I förmiddags var jag hemma hos Anders Fagerberg i Beddingestrand. Han är kassör i styrelsen för Öppna Sinnen - kulturföreningen på Söderslätt. Jag är ny i styrelsen och avsikten är att jag ska ta över en del av hans ansvarsområde som handlar om medlemshantering. Med var också Lars Raneke, tidigare sekreterare och medlemsansvarig. Avsikten var att diskutera det framtida samarbetet, arbetsfördelningen och arbetsrutiner. Det gick väldigt bra och flera förändringar och förbättringar är på väg.
Det visade sig att Anders fru är "bjuvsing" precis som Anna Anka, dvs härstammar från gruvmetropolen Bjuv i nordvästra Skåne. Jag har själv bott flera år i Bjuv främst under 1960-talet då jag arbetade på Findus. Jag berättade att jag fick min första utbildning på Tekniska Gymnasiet i Helsingborg, 1960-63, och då visade det sig att Anders gjort detsamma tre år senare. Han hade dock gått vägen via studentexamen + 1,5 års el-utbildning, medan jag läste tre år till ingenjörsexamen direkt efter realexamen i Eslöv 1960. Det var ju intressant. Men inte nog med det. Efter flera år i arbetslivet läste Anders in en ekonomexamen vid universitet i Lund och det har ju också gjort. Jag var klar 1978, efter tre och ett halvt års studier och några år senare. Antingen finns det många fyrtitalister med den utbildningskombinationen eller så är det slumpen som placerat två stycken i samma styrelse på Söderslätt! En tavla med snyggt Smygehamnmotiv som Anders målat köpte jag i fjol. Hänger på mitt kontor på Gränsbo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar