Det blir allt tydligare att det är Kina som tar täten i den tekniska utvecklingen. Höghastighetståg från Stilla Havet till Europa kan bli verklighet om Kina lyckas förvandla drömmar om kontroll över framtidens transport- och handelsrutter till verklighet. Med djärva planer på att koppla ihop 17 länder med drygt 8000 km höghastighetståg - som på sikt ska kunna transportera både varor och folk hela vägen till London - hoppas Kina kunna återuppliva sin roll som universums centrum. En annan länk av järnvägen ska gå till Vietnam, Thailand, Burma, Malaysia och Singapore. Möjligheterna att transportera råvaror och energiresurser från utvecklingsländer till Kina förbättras.
En annan fördel med höghastighetståg är att de är exempel på gröna lösningar. Utsläppen är ungefär en fjärdedel jämfört med flyg eller bil.
Kinas nya Sidenväg är tänkt att fylla det vakuum av "strategisk tomhet" som uppstod i Centralasien efter Sovjetunionens sammanbrott. Kinas ekonomiska inflytande har sakta men säkert undergrävt Rysslands makt i det som Moskva betraktar som sin centralasiatiska bakgård. Ryssland, och på sikt kanske också USA är på väg att utkonkurreras som stormakt.
Konflikter om tillgången på energi finns också med i bilden. Höghastighetstågen ingår i ledarnas planer på att garantera tillgången på energi.
Artikel i Newsweek "The New Silk Road", eller läs den här, översatt i Tempus nr 19 2010.
tisdag 18 maj 2010
Kina bygger den nya Sidenvägen
Etiketter:
geopolitik,
höghastighetståg,
Kina,
Sidenvägen,
stormakter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar