fredag 22 juni 2012

Med Maria Wern på väg till Öresundshuset

Tog i förrgår en tidig promenad från Högalid till busstationen Övre i Trelleborg. Ångrade snart att jag inte tagit shorts på mig. Det skulle komma att bli en varm dag. Höll mig i skuggan. Jag var på väg till ett möte med Seniorrådets arbetsutskott i Malmö på moderaternas Skåne kansli på Öresundshuset.
Som vanligt njuter jag av bussturens 45 minuter genom att läsa en lämplig bok. Nu handlade det om Anna Janssons debutbok ”Stum sitter guden” från 2000, nu i bekvämt pocketboksformat.
Den är verkligen bra, handlar om mycket, riter från den gamla asaläran, kulturkrockar mellan unga kvinnliga polisassistenter, i detta falla Maria Wern, som snart skulle komma att bli en verklig medial kändis genom sina filmer där hon gestaltades av Eva Röse, å ena sidan och äldre snart pensionerade manliga kommissarier å den andra. Och om Marias make Krister, som tar livet alltför lätt, enligt Maria, deras två barn och om Marias svärmor, en verklig ragata.
Vi är fem i arbetsutskottet, förutom jag, Ulla Broberg, Käthe Berggren, Karl G. Högberg och Elsa Tibblin, från vänster till höger på bilden.
Innan jag tog bussen hem till Trelleborg, bjöd Elsa mig på lunch på Centralstationen, Caesar-sallad, så rikligt att Elsa utverkade doggybags till oss båda. Verkligen gott, rekommenderas hjärtligt.
Eva Röse blir Maria Wern. Anna Janssons hemsida. Moderata Skåneseniorers hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar