söndag 3 juni 2012

Sommarens deckare, del två



En annan populär kvinnlig deckarförfattare som hittills helt undgått mig att läsa är den norska författaren Karin Fossum. Jag hittade många av hennes tidigare böcker i Magasinet på Trelleborgs bibliotek. Nu ska detta bibliotek genomgå en renovering i sommar kommer därför att vara stängt mellan 12 juni och 16 september. Det gäller därför att bunkra upp inför sommaren.
10 av hennes kriminalromaner har översatts från norska till svenska. Den första kom 1998 och heter Evas öga. Den ser jag fram emot att börja läsa. Andra som jag lånat är När djävulen håller ljuset (2000), Älskade Poona (2002), Svarta sekunder (2002) med flera. Karin Fossum på Wikipedia.
Fossums hemsida på förlaget Forum.
En annan (svensk) kvinnlig deckarförfattare som jag inte gillade alls i början är Camilla Läckberg. Nu har jag bestämt mig för att ge henne en ny chans i pocketformat för sommarens bussresor. Tänker ju skaffa ”Skånekortet”, Jojo Sommar 2012. Men en bidragande orsak är att Fredrik Reinfeldt ifjol hade Läckberg som semesterlektyr. Jag har därför införskaffat hennes två första böcker, Isprinsessanoch Predikanten., som handlar om polisen Patrik Hedström och författaren Erica Falck.
Läckbergs hemsida. Camilla Läckberg på Bokförlaget Forum.
Och som grädden på moset har jag också i hyllan en pocketupplaga av Kristina Ohlssons andra bok Tusenskönor. Jag har läst hennes övriga tre som placerat henne som Sveriges idag förnämsta kriminalförfattare. Egna bloggar om Kristina Ohlsson: Storartade ÄnglavakterAskungar, en strålande debut och Paradisoffer.
Läs också min tidigare blogg: Sommarens deckare, del ett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar