lördag 28 juli 2012

Angela Merkel eller Nelson Mandela



Vilken person beundrar du mest? Den öppna frågan ställdes i årets stora SOM-undersökning vid Göteborgs universitet. Den årliga SOM-undersökningen (samhälle, opinion, medier) bygger på omfattande enkäter som går ut till 9 000 16-85-åringar bosatta i Sverige.
Av nu levande personer var det Nelson Mandela, Anders Borg och prinsessan Victoria som var populärast i undersökningen. Även Dalai Lama kom högt på listan.
Bland avlidna personer kommer Olof Palme högst. Därefter Astrid Lindgren, Moder Teresa, Dag Hammarskjöld och Martin Luther King.
Den fiktive gestalten Jesus kom på tionde gestalt. KD-anhängare placerade honom som etta.
En stor andel av svaren placerade familjemedlemmar högst, av dessa var “min mamma” och “min fru” särskilt populära svar.
De som beundrade en familjemedlem i stället för en offentlig person var till största delen unga och lågutbildade. Och de familjemedlemmar vi beundrar mest är, till skillnad från kändisarna, kvinnor.
Min egen stora favorit är förstås Angela Merkel, Tysklands förbundskansler sedan 2005. Där ligger till och med Anders Borg i lä. Frågan är om han inte kommer efter Fredrik Reinfeldt också, Sveriges statsminister.
Olof Palme platsar inte alls på min egen lista och inte heller Jesus som kommer långt efter Christer Sturmark, ordförande för förbundetHumanisterna.
Jag skulle också kunna tänka mig några sportstjärnor, Charlotte Kalla och svenska fotbollslandslaget, damerna då förstås! Och naturligtvis Carro Klüft! I min bekantskapskrets är det Victoria Ahlberg (bild) och alla kring Äspöfestivalen. Blogg: Som en julklapp i augusti. Victoria A slår kronprinsessan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar