fredag 20 juli 2012

En torsdag i juli 2012


Gick ner för att boka tvättid – exakt två veckor sedan sist – och träff på första försöket. Det blir fyra maskiner idag, brukar vara två, extra med mörka och ljusa handdukar.
Kastade sopor i miljöhuset, sorterade i tidningar, plast och metall. Förbluffande hur många plastförpackningar det blir på kort tid, liksom tidningar + reklampapper. Sedan december sorterar vi också matavfall separat inom bostadsrätten Högalid. Blir mest grönsaks- och fruktskal och kaffesump, det andra äter jag upp. Sopsortering ger mening i livet.
Pluggade tyska en stund, sedan jag blev ansvarig för “PR” i styrelsen för Vänskapsföreningen Sverige-Tyskland, skaffade jag mig en internetkurs som heter Babbel. Kan vara ett trevligt tidsfördriv ibland.
På kvällen sände TV2 faktiskt en film på tyska – hur ofta händer det – Emmas lycka. Den var mycket bra. Det skulle jag behöva oftare för mina studier. Emmas Glück. (se bilder)
Det är regn i luften, men vinden är borta, det blir en cykeltur till Skegrie innan kvällen. På hemvägen kom solen. “Med vinden och solen i ryggen” – och en fullpumpad cykel.
Trelleborgs Allehanda lyfter sig själv i håret. Lagom till lunchen: En artikel om Kivik Art Center “Modlös reträtt” men främst en presentation av två intressanta böcker. Amy Waldmans “Paradisträdgården“, enligt Sune Johannesson årets bästa bok och P C Jersilds “Ypsilon” om rätten att själv få bestämma över sin död. Kommer i augusti.
Vad hände mer? Min yngsta dotter ringde och önskade sig ett rejält bidrag till en ny åkgräsklippare. Ett så behjärtansvärt ändamål kan man inte motstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar