måndag 16 juli 2012

Humor av hög klass i Marsvinsholms slottspark


Såg i går kväll Den inbillade sjuke med Ystads stående Teatersällskap. Vilken spelglädje, högt tempo och tajming i skämten! Allas prestationer var av hög klass. Måste ses. Soligt väder, klarade mig utan filt. En verklig höjdarkväll! Jag föll direkt.
Via Kerstin Gahne hade jag införskaffat mig två “överblivna” biljetter till nedsatt pris av hennes väninna Marie-Louise Green. Av henne och hennes man fick jag också en kort “lektion” i hur det går till. Man hämtar tjocka filtar upphängda under ett tak och ställer sig i kön till entrén när teaterklocan ringer första gången. Vi fick mycket fina platser.
”Den inbillade sjuke” handlar om hypokondrikern Argan, spelad av Bror Tommy Borgström som älskar sina lavemang över allt annat. Han använder sina “sjukdomar” för att styra sin omgivning, tror han, och upptäcker sent hur han i stället utsätts för manipulering av sin husa Toinette, spelad av Birte Heribertsson och bedrägeri från sin “älskade” hustrus sida,Béline, spelad av Anna-Lena Hemström. För att inte tala om alla pengar som “läkarkåren” lurar av honom, doktorerna Gallsten, , Mjältbrand, Njursten, apotekaren Grönmögel etc. Den enda som verkligen tycker om honom är hans dotter Angelique, spelad av Rakel Benér.
Hemsida Ystads stående teatersällskap. Bror Tommy Borgströms företag BTB.
Bilderna är tagna av Anette Åberg och Sara P Borgström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar