lördag 2 januari 2010

Stjärnorna på Slottet


Del 2 av 5. I kväll är det Björn Ranelids dag, även om han själv betonar att det är "allas" dag och han bjuder in till en dag på Göteborgsoperan. Han tar även på sig nystruken linnekavaj. Man ska vara prydligt klädd för att hedra sina gäster. Det är en skyldighet mot medmänniskan. Bara de ointellektuella avstår från att motionera och sköta sig. Dagens hemliga uppgift genomförs på Göteborgsoperan vilket tycks tilltala alla utom Kjell Bergkvist som blir svettig av nervositet. Och där ska alla fem framträda tillsammans med en kammarkör och det ska utföras inför publik.
Jag ska villigt erkänna att jag inte varit någon stor fan av Björn Ranelid. Nu förstår jag att jag varit offer för de lögner och förtal som spridits om honom främst av Linda Skugge, påhejad av dåvarande kulturchefen på Expressen, Per Svensson. Jag säger som de fyra andra deltagarna i programmet, att nu känner vi Björn på ett helt annat sätt. Det är jag tacksam för att också få göra.
Ranelid berättar hur det gick till när han som barn föll tre meter ner i ett cementgolv och fick svår tinnitus för livet och hur han mobbades i skolan på grund av sin underläpp som i tonåren växte ut i onaturlig storlek. Han beskriver sin fotbollskarriär; "den ende i Sverige som både spelat i Malmö FF och fått Augustpriset". Björn talar också öppenhjärtigt om kvinnorna, kärleken och sexualiteten.
Det fordrades 14 år av förberedelser innan Björn Ranelid började skriva. Sedan dess har han skrivit 29 böcker, 850 artiklar och gjort 3 000 framträdanden. 1994 tilldelades han Augustpriset för sin roman "Synden". Men Björn Ranelids språk och uttryck har inte fallit alla på läppen. I kvällens program slår han tillbaka mot belackarna.
Stjärnorna på Slottet, Del 1.
Programmets hemsida, Stjärnorna på slottet".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar