torsdag 25 februari 2010

Vänskapsföreningen Sverige-Tyskland i Trelleborg


Nu har jag anslutit mig till ännu en förening i Trelleborg. Det är svensk-tyska vänskapsförbundet. Den ena orsaken var att Clas Jönsson tipsade mig, en annan att jag alltid, ända sedan realskoletiden i Eslöv på 1950-talet varit intresserad av det tyska språket och sedan tyska författare och det tredje är att föreningen anordnar flera resor till mål i Tyskland. Jag var med på föreningens årsmöte för några dagar sedan och blev förvånad över hur många de närvarande var, mellan 80 och 90 personer enligt min egen bedömning. Vi serverades en läcker räksmörgås och jag fick ett intressant samtal med min bordsgranne, Margareta Segerhagen, som i likhet med många andra också skulle åka med på bussturen till Berlin i början av maj månad. Hon kände jag igen som en av "poetdemonstranterna" mot bibliotekets besparingar i en artikel nyligen i Sydsvenskan.
Föreningen har en hemsida på Trelleborgskommuns hemsida för föreningar. Till ordförande för 2010 valdes Leif Jönsson, till vice ordförande Monica Rosenquist, till sekreterare Helge Olsson och som kassör Olle Pettersson.
Närmaste aktivitet är en utflykt till Torups Statarmuseum den 23 mars med avslutning i Caféet på Aggarps Tunnbrödsbageri i Svedala. Sedan blir det en resa till Berlin den 6 - 9 maj 2010, då vi åker från Trelleborg Övre den 6 maj kl 7.00 och är hemma efter tre övernattningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar