onsdag 1 september 2010

Valpejl


Valpejl är en publik och sökbar databas/webbtjänst över samtliga kandidater som ställer upp i valet 2010 - i riksdag, landsting och kommun. Se SvTs Valsajt. Riksdagskandidaterna i de sju etablerade riksdagspartierna samt Sverigedemokraterna, Piratpartiet och Feministiskt initiativ har även fått ta ställning till 50 st politiska sakfrågor vilket gör dem matchningsbara i Kompassen. I Kompassen kan man ta ställning i 50 olika politiska frågor inom 12 olika ämnesområden och jämföra dig med hur kandidaterna för 10 olika partier har svarat. Jag gjorde detta och fick som resultat (se grafiken) att min uppfattning i dessa 50 politiska frågor stämmer väl överens med alla allianspartiernas riksdagskandidater. Med en viss övervikt för Moderaterna. Jag är en "Alliansmänniska".
De rödgröna partierna har jag däremot inte mycket till övers för. Allra minst med Vänsterpartiet.
Det förvånar mig att min uppfattning i dessa 50 politiska frågor stämmer klart bättre överens med Sverigedemokraterna än med de rödgröna. Och att jag är nästan lika mycket FI- som MP-anhängare. Jag skulle vilja dra den slutsatsen att de fyra Allianspartierna är mycket väl överens i de 50 politiska frågorna, klart mer överens än de rödgröna samt att Sverigedemokraterna i stor utsträckning är ett borgerligt parti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar