tisdag 21 december 2010

Lugn avslutning på politiken

Årets sista möte med Kommunfullmäktige i Trelleborg blev också mitt tredje. Märkvärdigt nog har jag som ersättare för Moderaterna redan fått "tjänstgöra" under två av dessa eftersom flera av vår ordinarie fått lämna återbud. Det är helt klart mer intressant än att sitta som ersättare. Det inleddes lugnt med julmusik under välkomstkvarten.
Förra mötet präglades av många personval till nämnderna vilket innebar att vi ledamöter fick springa fram och tillbaka och lägga en valsedel i urnan. I går var det dags rösta i en öppen votering. Det var första gången för mig så för säkerhets skull skrev jag med stora bokstäver ett "Ja" på ett vitt papper. Jag ville inte drabbas av det hjärnsläpp som representanter för Sverigedemokraterna råkade ut för i början av förra mandatperioden. Då var det någon som svarade fel och försökte förgäves ändra på det efter klubbslaget. Nej den nesan ville jag verkligen inte råka ut för.
Det handlade mycket om inval till olika fonder och organisation. Valberedningens förslag klubbades rutinmässigt igenom och jag fick en plats i "Selma och A E Anderssons donationsfond", men med ett undantag. Valberedningens förslag till "Borgerlig representant" i Kockska Stiftelserna, Inga Berggren fick mothugg då Bertil Larsson, Söderslättspartiet, nominerade fullmäktiges ordförande Inger Hansson. Det blev sluten votering och Inger Hansson vann med 21 röster mot 14 och 16 blanka.
Se Trelleborgs kommuns Stiftelseförteckning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar