fredag 31 december 2010

Bokslut 2010

Den största förändringen under året har varit att jag köpt en bostadsrätt på Högalid i Trelleborg och flyttat dit den 1 november. Det tar tid att vänja sig och att hitta var jag har alla prylarna. Men det var helt nödvändigt. Tre år på hästgården Gränsbo i Äspö var redan flera år för många. Nu har jag 71,5 kvadratmeter för mig själv, nytt historiskt rekord. Finns många bra saker, en gratis bastu att använda, och lugn och ro. Inget bus eller trafik. Varmt och gott. Nära till centrum.
Politiskt är det viktigaste naturligtvis att det varit valår. Jag deltog mycket aktivt och framgången för Moderaterna i Trelleborg blev enorm, från 10 mandat till sexton i kommunfullmäktige! Jag har en ersättareplats och har redan fungerat som ordinarie flera gånger. Jag är ledamot i den nya Arbetsmarknadsnämnden från 1 januari.
Jag läser fortfarande "gamla" svenska deckare men inte alls så många som tidigare, bara 13 detta år. Jag har börjat läsa Marie Jungstedts Gotlands-deckare och har nyss avverkat hennes sjätte bok "Den mörka ängeln". Av andra nyare deckarförfattare har jag läst "De ensamma" av Håkan Nesser, "Den döende detektiven" av LGW Persson och "Blodläge" av Johan Theorin.
Av årets övriga böcker jag läst vill jag särskilt framhålla: "Arvet från Darwin" av Birgitta Forsman, "Fallet Sandeman" av Gabriella Håkansson, "Igelkottsklubben" av Ann-Charlotte Alverfors och - bäst av alla - "Elefantskötarnas barn" av Peter Höeg.
Det har blivit få besök på biografen Grand i Trelleborg, Bara har sex filmer har jag sett, varav fyra sedan jag flyttat. Bäst i år har varit "I rymden finns inga känslor" och sämst "Farsan".
Motionerandet har fortsatt i samma utsträckning som tidigare med en stor förbättring, att jag skaffat årskort på gymmet gymmet Fitness 24seven på Nygatan i Trelleborg. En underbar plats. Jag ser också fram emot cykelturer mot nya okända mål bara snön vill försvinna. December har varit den kallaste månaden någonsin.
Bloggandet har fortsatt och jag har passerat 1600 bloggar sedan starten i juni 2005. Det blev nästan 300 nya under 2010.
Nämnas bör väl också den enorma kylan och stora mängder snö som drabbat Trelleborg under årets sex sista veckor. Om några dagar ska jag hämta ut en ny hörapparat från Hörseltjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar