fredag 23 september 2011

Hundarnas herre


Missa inte Karl-Erik Olsson Snogeröd, han är verkligen värd att titta på. Museet i Trelleborg.
Han föddes i Snogeröd mellan Eslöv och Kristianstad. Hans far var stins och 1972 köpte Olson-Snogeröd den gamla stationsbyggnaden och tog bynamnet som sitt efternamn.
1957 hade han en ”kosmisk upplevelse”. På natten såg han en lysande stjärna som rörde sig. Det var sovjeternas Sputnik 2 med hunden Lajka. Han föreställde sig att hunden gjorde honnör och tryckte på knappar.
När Karl-Erik gjorde en resa 1966 för TV tog han en bild med sin polaroidkamera av en man som vävde mattor. Mannen blev mycket förvånad när bilden kom ut. Som tack fick Karl-Erik en matta som visade hur mannen uppfattat honom. Huvudet är fyrkantig och med en stor svart cirkel i mitten. Fyrkanten föreställde kameran och cirkeln linsen.
Karl-Erik gjorde sedan ”gubbar” med olika utseende med matten som förlaga.
Karl-Eriks underfundiga konstverk kan man beskåda för en billig penning på Trelleborgs museum ytterligare några veckor fram till de 13 november.
”Hundansiktet har för mig effektivt lånat sig som bärare av de känslor och uttryck som jag alltmer sällan tycker mig se hos människan själv. Då människan är som bäst bör jag nog tillägga.
Nej, att måla hundar tycker jag är dumt”, skriver han på sin hemsida.
Karl-Erik Olsson Snogeröds hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar