onsdag 7 september 2011

Senior Sport School


Det finns något som heter Senior Sport School, ett nytt fenomen som kom igång som pilotprojekt i fjol i Simrishamn och Hässleholm.
Ett samarrangemang mellan Skåneidrotten, Region Skåne, Korpen med flera. Idag var vi ett trettiotal personer som samlats i Bruna Salongen på Rådhuset för att bli informerade av Charlotte Karlsson från Skåne Sporten. De som vill vara med erbjuds en kurs som varar i 12 veckor under hösten med två träffar i veckan. Utbildningen har fyra grundpelare: Social gemenskap, meningsfull sysselsättning, fysisk aktivitet och goda matvanor. Exempel skjuta luftgevär, spela boule och laga mat.
Jag tycker att detta är en av de bästa idéer jag hört talas om på länge. Det handlar om förebyggande hälsovård för alla oss som börjat bli äldre.
Jag anmälde mig direkt på stubben och det gjorde många andra också. Plats finns bara för 20 personer under höstens kurs så det gällde att vara på alerten.
Jag ska deltaga och propagera för att många andra också kommer i gång.
Läs mer här: Inbjudan Senior Sport School Trelleborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar