måndag 23 januari 2012

Vi Läser i solen


I går var det lågtryck och de första snöflingorna den här vintern kom som ett hastigt försvinnande lapptäcke. Idag har vi ett begynnande högtryck, solen skiner från en helt blå himmel och tid för min andra ”soldag” denna vinter. Jag plockar fram några aktuella tidskrifter, klär av mig på överkroppen och öppnar dörren till söderbalkongen. Halvägs inne, halvägs ute hittar jag en lämplig plats för min solstol. Det är skönt, jag får vår-sommar känslor.
Först läser jag ut fredagens nummer av veckotidskriften Fokus, för mig oumbärlig. Där ifrågasätts övertron på att en yrkeslegitimation automatiskt ger lärarna högre status och högre lön. Arbetsterapeuterna vet bättre av egen erfarenhet.
Mycket intressant innehåll har också ”Vi läser” som jag lånar på biblioteket. Med en lång intervju med Jonas Karlsson ”Jonas lyckliga dubbelliv”, som skådespelare och novellskribent. Han är aktuell med nya novellsamlingen ”Spelreglerna” och i rollen som Hamlet i Danmark. Han har skrivit två tidigare novellsamlingar, ”Det andra målet” och ”Den perfekte vännen”.
Jag har beställt den förstnämnda på biblioteket. Tänker läsa den. Den fick en bra recension av bloggen Bokhora, fyra kvinnor som också finns presenterade i tidskriften.
Men gladast blir jag förstås av att hitta en av mina stora favoritförfattare portträtterad i tidningen, Marie Hermanson, som berättar om hur hon med hjälp av Google Earth flög över Schweiz för att hitta en djup spricka i Alperna, Lauterbrunnental, som kunde bli den klaustrofobiska helvetesdalen där hennes senaste bok Himmelsdalen kunde utspela sig. Egen blogg: Himmelsdalen ger Akademiplats?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar