torsdag 26 november 2009

Favoritfika

Jag slog på "cykelradion" inställd
på 92,8 som är Trelleborgs Närradios frekvens. Men jag upptäckte ju snart att klockan var före tolv och att Radio Smf därför inte hade börjat ännu. Där var i stället "Klassiskt i skivspåret" med Radio ABF och det som erbjöds var inget att lyssna på för en cyklist i motvind på Söderslätt. Det fick bli Lokalradion på P4 i stället och då Radio Kristianstad, en station som jag gärna lyssnar på ända sedan slutet av åttiotalet, då vi bodde i en lägenhet i Malmö nära Möllevången och hade en sommarstuga mellan Sjöbo och Vollsjö. Då spelade man minst en Elvis låt i timmen och gärna en hel den av en ung Sanna Nielsen från Bromölla. Programmet för dagen var emellertid, och för ovanlighetens skull, enbarmerligen dåligt. Och då talar jag om inslaget med gästerna Jesper Mattsson och Louise Wetterlund som betecknades som "proffsfikande" och som "fikar sig genom Skåne". Vi drar en barmhärtighetens slöja över detta. Även programmet Förmiddag med Malin Nilsson (bild) kan ha sina bottennoteringar, särskilt med hällörade gäster i avsaknad av självkritik.
Vad jag emellertid uppmärksammade var att de fick svara på frågan "Vilken är din bästa fikaupplevelse?" Det fick mig att börja fundera på vilken som är min favoritfika, där jag rullade fram någonstans på raksträckan mellan S. Åby och Vallby nästan mitt för Peter och Gun Schmidts hus. Svaret vet jag på förhand. Det är min frukost som jag intar hemma vid köksbordet på Gränsbo vid elva tiden varje dag. Där ska finnas hett kaffe med (lite) mjölk. Jag vill också ha ett glas iskall FunLight, men det måste vara Citron-Lime varianten, inget annan duger. Vidare gärna också ett kokt ägg med en klick kaviar. Men det viktigaste är en hel tallrik fylld med grönt och andra nyttigheter. Där ska vara ärter, rädisor, paprika och oliver, klyftor av clementiner, små tomater och bitar av fetaost. Till detta något nyttigt bröd som t ex små mörka bullar som kan köpas under namnet "Malte" eller "Råger" hos Perssons Livs i Klagstorp. Med gott, kalorisnålt och proteinrikt pålägg som skinka eller kalvsylta.
Och så krävs det naturligtvis något att läsa till detta. Trelleborgs Allehanda passar utmärkt! Detta ger en bra, daglig fikaupplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar