tisdag 24 november 2009

Människors rike


Heter en gammal svensk långfilm från 1949. Den visades som matinefilm i dag på SvT 1. Den bygger på de andra fristående delen av Sven-Edvin Saljes romansvit om lantbrukarfamiljen Loväng och livet i Motorpa by. Salje var en författare som jag minns att min mor gärna läste när jag var liten. Själv har jag aldrig läst en bok om honom.
Han föddes i Jämshög på gränsen mellan Skåne och Blekinge. Det finns ett Saljesällskap.

Kjell Loväng har tvingats lämna sin släktgård och starta på nytt. Han är mycket bitter på sin bror Aron som han anser var skuld till detta.
Kjell spelas av Ulf Palme (en senare bild) och hans fästmö Birgit av Anita Björk (bild). Brodern Aron av Erik Hell och hans fästmö Sonja av Ragnvi Lindbladh. Gösta Folke är regissör.
Det är ett gammalt bondedrama från min förskoletid. Skörderedskapen är lie och räfsa och för några en hästdragen slåttermaskin. Där finns auktioner med både juverstinna kor och dragvilliga hästar.
Där finns mycket av både dramatik, romantik och sensualitet. Småbönder på karga tegar kämpar för sin överlevnad hellre än att be om hjälp och sätta sig i skuld. Den engagerade åtminstone mig som växt upp nära den verklighet som beskrivs i filmen. I sanning värd att titta.
Förra långfilmen jag såg på TV heter "Ett brott" och var från 1940.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar