torsdag 19 november 2009

Global efterfrågan på min gamla Toyota

Jag har råkat ut för ett nytt fenomen under det senaste året. Det är att jag får erbjudanden om att köpa min snart 15 år gamla Toyota Corolla. Jag får lappar i brevlådan, jag får erbjudande broschyrer mig tillsända och några ringer mig och verkar mycket förvånade över att jag inte vill sälja min gamla bil. Den är av värde för mig, jag har användning för den, särskilt under vinterhalvåret, men jag har svårt för att förstå att någon annan skulle vilja betala för den.
Senast var det M. I Bilar i Surte som hörde av sig. De säger sig vilja köpa bilar "oavsett skick". De betonar att de har F-skattsedel.
Andra avsändare är Bilservice A-K HB (lär finnas på Muskötgatan 6, 25466 Helsingborg), Akkouch-Bil Export i Våxtorp, Josephs Bil Export i Malmö, Alamecompany (som erbjuder mig 20 trisslotter om jag säljer min bil), MGK Bil Export i Vällingby etc.
Det som utmärker dem alla är att broschyrerna innehåller stav- och andra språkliga fel, och att de innehåller ord som avställda, långmilare, och smådefekta. Bilarna köps i befintligt skick, köparen kräver inga garantier och kontant betalning. Många uppger att bilarna exporteras till Afrika och Sydamerika där efterfrågan på begagnade bilar är stor.

Garaget.org kan man få information om att många personer som kommer från andra länder och har kontakter där vill köpa gamla bilar, gärna Toyota eller andra japanska bilar för att köra dem till Afrika eller mellanöstern. Toyota har bra rykte om att vara bensinsnål och underhållsfri men det viktigaste är att bilen kan fyllas med kapitalvaror för att säljas söder ut. Det finns alltså en verklig efterfrågan på sådana bilar som min.
Även på Flashback diskuteras fenomenet.
Exportera din bil? Ett varningen ord. Här finns regler för export av fordon. Viktig information så att du som säljare undviker att länge efter försäljningen står kvar som ägare, med krav på att betala skatt, trafikförsäkring, parkeringsböter etc.

1 kommentar:

  1. Jag kommer att besöka den här bloggen för för mitt problem. Det är bra och mycket användbar. Jag vill verkligen ha fler bidrag om denna webbplats. bilservice

    SvaraRadera