tisdag 3 november 2009

Ett mord i kvarten

Jag började läsa Nils Hövenmarks
kriminalromaner för drygt fyra år sedan. Jag kallade min blogg för "Skam och skuld bland mediciner och gifter". Titeln var inte en slump eftersom författaren länge arbetade som apotekare, jag han hade tidvis själv ett apotek. Hans andra bok "Döden på apoteket" utspelar sig på apoteket Vargen i Sundå i Norrland, krigsåret 1942. I bok nr fyra "Ett mord i kvarten" som kom ut 1974 är vi åter i Sundå, nu på lokalradion, där en person dör i direktsändning, i "Nord-Kvarten" kvart över sex. Första gången i svenska deckare efter vad jag vet.
1942 var det fenemal i konjaken, nur är det stormhatt i whiskyn.

Den då 19-åriga apoteksbiträdet Lisa Nordkvist är nu över 40 år, ogift, och telefonist och skrivbiträde på radion i Sundå.
Stadsfiskalen Vilhelm Lundberg är fortfarande med, efter 20 år, stadsfiskal i Sundå, medan kriminalöverkonstapeln Sune Eklund avancerat till kommissarie.
Gudrun Frisk har fått en ersättare i Greta Olausson, moderlig, frånskild, intresserad av jämnåriga män.
Var ligger Sundå? Någonstans mellan Sundsvall och Luleå, kan man gissa. Sundå är residensstad i Mellanbottens län. Troligen också biskopssäte i Sundå stift. Skolor finns av skilda slag och nivåer. Två dagliga tidningar, konservativa Subdå-Tidningen och Bottniska Folkbladet, språkrör för gråsossarna. Sannolikt finns det också distriktskontor för Sveriges Television och Sveriges Riksradio liksom lokalradio, Radio Mellanbotten.
Blir lite spännande på slutet eftersom man inte kan avslöja intrigen. En verklig pusseldeckare är "Ett mord i kvarten". Läs kompendiet här.
Presentation av författaren på Norrbottensförfattare.se.
Om Nils Hövenmerk på Wikipedia.
Denna bok har Pernilla på Anderslövs bibliotek ordnat till mig från Bibliotekshögskolan i Borås.
Nästa bok av Nils Hövenmark, "Kommunaldådet" har jag köpt på Nätet via Bokbörsen, av Staffan Eriksson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar