söndag 5 februari 2012


Melodifestivalen 2012 startar

Melodifestivalen startade i i Växjö den 4 februari på Vida Arena. Jag lyssnade på eftermiddagen innan tävlingen och konstaterade då i ett inlägg på FB: ” Bäst i alla kategorier är nr 8 Loreen, bästa träningslåt är Afrodite, och störst positiva överraskning är Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern ”Jag reser mig igen” – blir en höjdare men inte på ”mellan”.
Och hur gick det då? Ett mycket blandat startfält gav bra underhållning. Loreen gick direkt till Globen, Thorsten Flinck till andra chansen och Afrodite kom femma. Ganska hyfsad prognos alltså. Loreen som heter Lorine Zineb Noka Talhaoui, med marockanskt-berbiskt påbrå.
Sist av alla blev The Moniker, överraskande nog, sjua – tyvärr – Abalone Dots, med en smäktande kärleksballad. Tre skönsjungande unga kvinnor, Rebecka Hjukström, Sophia Hogman, Louise Holmer, framför ett vackert sceneri. Väckte de första positiva känslorna. Det lyckades också Torsten Flinck bra med. För övrigt var det mest kallt och stelt och oengagerande. Sexa blev Marie Serneholt, förbluffande nog. Bra låt, sjöng bra och trevlig att titta på, en av mina stora favoriter. Pop-metal bandet ”Dead by April” tog sig också direkt till Globen, inte min stil alls särskilt inte strupsångaren som ”growlade”.
De tre programledarna Sarah Dawn Finer, Helena Bergström och Gina Dirawi skötte sig riktigt bra, åtminstone två av dem. De höll sig föredömligt mer i bakgrunden och lät artisterna ta över. Bäst var de i sitt eget bidrag i mellanakten ”Det är inte bara bögarnas fest”. Värd att titta på en gång till.
Programmet inleddes med en lång repris av förra årets Melodifestival, mest utfyllnad, tycker jag. Men desto bättre spänning på slutet vid omröstningen. Men jag ringde inte en enda gång.
Resultatlistan:
1. Loreen – ”Euphoria”    2. Dead by April – ”Mystery”    3. Thorsten Flinck & Revolutionsorkesternm– ”Jag reser mig igen”    4. Sean Banan – ”Sean Den Förste Banan”
5. Afro-Dite – ”The Boy Can Dance”    6. Marie Serneholt – ”Salt And Pepper”   7. Abalone Dots – ”På väg”   8. The Moniker – ”I Want To Be Chris Isaak. It’s just the beginning”
Melodifestivalen 2011 deltävling 1 i LuleåMelodifestivalen startar 2010, 2009-02-08 Melodifestivalen startar förra året: ”Scotts till ”andra chansen”. 2008 var det Frida Muranius tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar