tisdag 28 februari 2012

På plats igen


I lördags kväll var jag på Malmö Arena för att uppleva den fjärde deltävlingen av Melodifestivalen 2012. Nu skulle de två sista finalisterna koras och de två sista till “Andra Chansen”. Jag tog bilen till Vallmovägen i Skegrie där min dotter Lina väntade på mig. Hon lotsade mig vidare till den stora parkeringsplatsen och sedan ända fram till våra platser högt uppe på läktaren. Där hamnade vi långt från scenen men i gengäld riktig nära “Green Room” där vi kunde beskåda både artister och låtskrivare. Och framför allt den spännande omröstningen.
Men innan klockan slog åtta och TV-sändningen började var det Jacob Zetterberg (bild) som var konferencier för 45 minuters showen. Ingen höjdare precis. Samuel Ljungblahd och Sara Borch uppträdde med live band (bild). Betydligt bättre var, precis som förr om åren “studiomannen” Henrik von Zweigbergk (bild) som kom in den sista kvarten innan sändning och gick igenom publikens scenografi på ett mycket imponerande sätt men mycket humor och ironi.
Jag fick se mina gamla favoriter Krister Sjögren och Lotta Engberg “live”. De sjöng om en tidigare romans de haft men som nu är avslutad. Och har man sett, de tog sig till “Andra Chansen” genom att detronisera Charlotte Perrelli till en snöplig femteplats.

Och riktigt spännande blev det när resultatet skulle presenteras. Redan efter första omröstning skrällde Lisa Miskovsky, genom att komma med bland de fem som fick mest röster. Där åkte Axel Algmark med “Kyss mig” ut från min tippade “fem-bästa-lista”
Och efter andra omröstningen var det hon som fick den första biljetten till Globen. I tävlingens sista skälvande minut stod det så mellan de två stora favoriterna Daniel Saucedo och Charlotte Perrelli. Och som sagt Charlotte Perrellis Mellosaga var slut för denna gången.
En nyhet för det här årets festival, angående livekänslan, är att inför varje artists framträdande kommer artisterna att promenera på en lång catwalk till scenen. Samtidigt har SVT flyttat på green room (där artisterna sitter efter sitt framträdande) till en plats längst bak i arenan så att även artisterna kan se sina konkurrenters uppträdanden samt att få se mer av publiken.
Helena Bergström var tillbaka som programledare och det var inte särskilt bra alls.
Jag har varit på Malmö Arena fyra år i följd.
2011: Genrep på Malmö Arena.
Genrep 2010: Genrep på Malmö Arena
Genrep 2009: Melodifestivalen Live

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar