fredag 11 september 2009

Hemmesdynges hembygdsförening



I går var jag för första gången på ett styrelsemöte med Hemmesdynges Hembygdsförening. Föreningen har ett sjuttiotal medlemmar. Förra gången jag var med var på årsmötet den 26 mars då jag blev invald i styrelsen som sekreterare.
Därimellan har jag dock deltagit i en lyckad bussutflykt i trevligt sällskap till Bjärehalvön och Hembygdsparken i Ängelholm i juni månad.
Ordförande i styrelsen är Rolf Mårtensson, (bild) som jag gjort en intervju med för Trelleborgsmoderaternas medlemstidning Blå Trelleborg. Vice ordförande är Peter Schmidt och kassör hans fru Gun Schmidt. Gun är politiskt aktiv för socialdemokraterna i Trelleborg, hon är ledamot av fastighetsnämnden, handikapprådet och pensionärsrådet. Övriga ledamöter är Lennart Malmberg och Eva Nilsson.. Det finns två suppleanter, Gertrud Larsson och Agneta Olofsson. På mötet planerades bland annat den föreläsning som Ronnie Holmberg (bild, höger) ska hålla 11 oktober klockan 14 om Nordisk mytologi, folktro samt folkmusik. Det kommer att handla om skapelseberättelsen enligt gammal nordisk tro, om vad de gamla Eddorna berättar om gudar, gudinnor och andra mytologiska varelser, som alternativ till den bibliska berättelsen. Det låter väldigt intressant och personligen ser jag fram emot att träffa och lyssna till konstnären Ronnie Holmberg vars hemsida finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar