tisdag 22 september 2009

Ungdomar är bästa arbetskraften!

Då jag för nästan precis fyra år sedan blev "friköpt" från min arbetsplats där jag arbetat så länge att jag fått guldklocka, var det med blandade känslor jag accepterade, tillsammans med några andra 62 +, ett paket med ekonomiska förmåner för att bli uppsagda så att några yngre personer med kortare anställningstid kunde få vara kvar. Men mest var jag glad och jag har förstått att jag fattade det rätta beslutet. Skönt att kunna vara fri som pensionär, redan vid 62 års ålder. Men visst tänkte jag att arbetsgivaren gjorde fel som lät en så erfaren och kunnig person gå i förtid. Bara trams tycker jag idag! Det finns bland dagens unga arbetslösa många tusen som kan göra det jobb jag gjorde mycket bättre. Arbetsgivaren, och kanske också arbetskamraterna, tjänar på att använda den mest kompetenta arbetskraften. En av politikens mest prioriterade uppgifter då som nu är att minska ungdomsarbetslösheten. Den borgerliga regeringen vill inte ta den politiska risken inför valet med att ändra på de gamla reglerna för anställning som kom till under den "röda" perioden på 1970-talet. Och det kanske är rätt att vänta till nästa mandatperiod. Men året fram till dess måste det skapas jobb för de under 25 år med rätt kompetens, med både vilja och rätt utbildning att arbeta. Det finns många fyrtiotalister som redan arbetat 40-45 år och som tycker att det faktisk borde räcka! Många har passerat "bäst före" datum för länge sedan. Ge dem en morot de inte kan säga nej till! Stöd arbetsgivare som går på denna linje med rätt lagom insats. Betala kanske 10-20 % av den lön en arbetsgivare ger en äldre anställd i ett år fram till hans eller hennes pension i form av "förtida uttag" vid 63-64 års åldern. Mot villkoret att en person under 25 år tillsvidareanställs! Vilken framgång för arbetsgivare, produktiviteten, ungdomarna och regeringen om tiotusentals får jobb på detta sätt! Kör i gång direkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar