tisdag 26 oktober 2010

Lita på dina sinnen - ät och var glad!



Ibland blir man riktigt lycklig när man tittar på Gomorron Sverige i SvT 1. Kanske är det särskilt när programledaren Alexander Norén är där. Efter 40 år kommer verkligheten i fatt.
I programmet intervjuades Marie-Louise Danielsson Tham. I klimatförändringsorons spår blir det nu viktigt att det kastas så mycket livsmedel, det mesta i onödan, så att koldioxidekvivalenterna motsvarar utsläppen från 700 000 bilar årligen.
Och hur är det då säger den kloka professorn. Det kastas alldeles för mycket mat som är ätbar och riskfri. Bättre att lita på sina sinnen än bäst-före-datum.
I princip kan man äta allt i kylskåpet som inte luktar eller smaka illa, helt oberoende av datummärkning. Hon lade in en brasklapp för vakuumförpackat kött. Där kan sjukdomsframkallande bakterier som Listeria utvecklas utan att produkten luktar illa.
Detta visste jag redan för nästan 40 år sedan (frånsett Listeriarisken som var okänd då) och har ofta propagerat för detta hos vänner och bekanta och det har hjälpt mig att hålla matkostnaderna nere.
Efter flera år av produktutveckling och experimentell forskning hade jag redan på 70-talet skaffat mig en gedigen kunskap om vad som händer med livsmedel vid längre förvaring i kylskåp. Hos Nestlé i Schweiz hade jag tidigare skaffat mig den teoretiska kunskapen.

Marie-Louise Danielsson Tham är professor i livsmedelshygien. Grythytte akademi, en del av Örebro universitet.
Jag tror att hon är dotter till docenten Carl-Erik Danielsson, en expert på livsmedelsteknik och mikrobiologi på min tid. Han dog 1992 och hade då skrivit en massa (läro)böcker om främst Biokemi och Livsmedelsteknik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar