torsdag 24 november 2011

Något att vara stolt över

Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborgs kommun, med chefen Cecilia Lejon i spetsen, har erbjudit något man kallar ”Skuggning” för ledamöter och ersättare i Arbetsmarknadsnämnden. Det ges möjlighet att under en hel dag få vara med i verksamheten, en ”vanlig dag”.
Alla ledamöterna som deltog i skuggningen fick skriva under ett papper om sekretessbestämmelserna.
Jag deltog häromdagen på Myndighetsenheten på Gasverksgatan. Först satt jag bredvid Malin Nordlund som hade telefontid för nya anmälningar om försörjningsstöd. Högtalaren var på så att jag kunde följa samtalen. Det var mycket intressant och tiden gick fort. Sedan var det dags för Linda Etverk som presenterade sin slutrapport från projektet ”Felaktigt utbetald ersättning (FUT)” som lett till avsevärda besparingar för kommunen.
Camilla Mellinder-Odier visade hur arbetet i servicedisken, receptionen, går till.
Jag fick också vara med om ett så kallat jour-ärende, det var två kvinnor med barn som råkat illa ut och behövde omedelbar hjälp. Detta tog Lisette Eriksson Frisk omsorgsfullt hand om. Också ett ärende om en hemlös man som behövde hjälp med bostadsanskaffning. Detta skötte Berit Olofsson som har hand om bostadsrådgivningen på förvaltningen. I bakgrunden fanns hela tiden avdelningschefen Susanne Loveheim ständigt beredd till hjälp och råd när socialsekreterarna behövde fråga. Hon garanterade att allt gick enligt lagar och regler.
Jag blev mycket imponerad av den höga grad av professionalitet som alla socialsekreterarna visade både mot ”kunderna” och mot mig. Ett stort tack till alla som gav mig en verkligt minnesvärd dag.
En vecka tidigare hade jag varit på Etableringsenheten. Där fick jag bland annat vara med om undervisning i svenska av ”våra” nya utländska ungdomar som bor på Fenix. De så kallade ”ensamkommande”. Många hade redan goda kunskaper i svenska, en arbetade deltid, gjorde ett mycket gott intryck på mig och flera är nu bland mina Facebook vänner.
Ett stort tack också för den dagen till Kristina Löfstedt, Jessica Ohlsson och Katarina Ackovska med flera skickliga och engagerade medarbetare som gav mig ett mycket gott intryck av offentliga sektorn i Trelleborg. Blev mycket imponerad. Något för Trelleborgs kommun att vara stolt över.

Tidigare blogg: Välinvesterad tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar