måndag 26 december 2011


Första stjärnan ut: Kim Anderzon

På juldagen var det som vanligt säsongstart för årets ”Stjärnorna på slottet”. För första gången var programmet inspelat i Stockholm, på Görvälns slott.
Kim Anderzon är jämnårig med mig, född i mars 1943. Första dagen var hennes dag.
Tre saker lade jag märke till. Den ena var hur vilsna mediakändisarna visar sig vara när de träffar människor de inte känner och när de inte har manus utan måste ”spela sig själva”. Men de har ju sina varumärken att vårda och kanske oroar sig för att sätta en plump i protokollet.
Den andra är att producenterna tydligen fått för sig att programmets färdigstöpta form är optimal: Ingenting får ändras. Det är ”the same procedure every year”. Lite tröttsamt tycker jag.
Den tredje är att de två fyrtiotalisterna Johan Rabaeus och Kim Anderzon försökte framställa åren kring decennieskiftet 1960-1970, då när ”alla låg med alla” i ett idealistiskt skimmer, ”det fanns ju inga sjukdomar”. Jag håller helt med Johan Rheborg, född 1963, som min son, som ifrågasatte detta, ”det fanns väl i varje fall avundsjuka och svartsjuka”. I den politiska vänstervärlden präglades ju tvärtom många relationer av detta, konkurrens, avundsjuka, intriger och svartsjuka. Perioden var en ovanligt sjuk tid. Vet ju jag som var med.
Mest sympatisk av de fem deltagarna var Louise Hoffsten, född 1965, sångerskan som fick sitt breda genombrott med albumet Rhythm & Blonde. 1996 fick Louise diagnosen multipel skleros men hon fortsätter att sjunga och skriva musik. Hon visade sin stora glädje över att klara av ridturen med töltgång som Kim Anderzon bjöd på. Hon kom med därför att Maria Lundqvist hoppade av. Vilken tur!
Alltid trevlig är också Christer Lindarw, full av självironi men vänlig mot andra. Han avslöjade att han och Kim haft samma älskare! Stor uppståndelse, men inga namn nämndes. Avslöjades gjordes däremot att den skådespelare som den tonåriga Kim Anderzon föll för då hon kom från Östersund till Stockholm var Börje Ahlstedt!
Stjärnorna på slottet 2010. Bloggar om tidigare ”Stjärnor”: Tommy Körberg, ett verkligt föredöme, Svensk TV när den är som bäst,Magnus Härenstam på Slottet och Jag har sett på TV!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar