lördag 31 december 2011

Bokslut 2011


Första året på Högalid i Trelleborg har gått till ända. Nu bor jag här. Jag har anpassat mig och trivs bra. Utnyttjar flitigt bastun.
En stor orsak till detta är att min dotter Lina, tillsammans med sin fästman Andreas, flyttat från Limhamn till en nybyggd villa i Skegrie. Cykelvägen dit - min egen över åkrarna - är bara 7 kilometer så jag är där ofta. Jag har upptäckt fördelarna med att sola på balkongen i söder. Och att bo centralt i Trelleborg med lagom cykelavstånd 2-3 km till allt.
Har blivit 1:e ersättare i kommunfullmäktige för Moderaterna - i praktiken alltid "tjänstgörande" som ordinarie. Jag ärockså ledamot i Arbetsmarknadsnämnden. Jag är med i Seniorrådet i Skåne, ledamot i arbetsutskottet. Här har tillgången till min hörapparat varit till stor hjälp.
Har kommit med i styrelsen för Vänskapsföreningen Sverige-Tyskland.
En annan trevlig sak under hösten har varit Senior Sport School, där jag träffat många mycket trevliga personer, både ledare och deltagare.
Det fungerar mycket bra på gymmet, Fitness 24/7, och jag tränar flitigt, en uppgång jämfört med "Gränsbo-åren".
Bloggandet har fortsatt även om jag försökt minska ner det till varannan dag. Jag har fortsatt att läsa böcker och ofta gått på bio.
Jag har deltagit i vårens och höstens bokcirklar på Biblioteket. Under hösten läste vi Thérèse Raquin av Emile Zola och Lolita av Nabokov.
Vårens handlade om systrarna Bronté:
Emely Bronté Svindlande höjder, Anne Bronté Agnes Grey och Charlotte Brontës Jane Eyre.
Bästa böckerna jag läst är:
Håkan Nesser, Himmel över London, Marie Hermanson, Himmelsdalen, Paul Auster, Osynlig och Peter Hoeg, Elefantskötarnas barn.
På deckarsidan vill jag framhålla Kristina Ohlssons Änglavakter, liksom Arnaldur Indríðasons "Svart Himmel" och "Mörka strömmar".
Åsa Nilsonne som är en av de många nya kvinnliga deckarförfattarna har jag börjat läsa under året. Hennes femte Ett liv att dö för kan särskilt nämnas.
En ny svensk favorit har dykt upp: Anders de la Motte med böckerna [geim] och [buzz]. Fortsättning följer.
Och en ny dansk favorit lika så:
Flaskpost från P av Jussi Adler-Olsen och Kvinnan i rummet (bäste sedan Millennium). Fortsättning följer.
Varit på Bio på Grand 14 gånger, nytt rekord.
Bäst var The Stig-Helmer Story och Jag är min egen Dolly Parton liksom The Girl With the Dragon Tattoo (en amerikansk "Män som hatar kvinnor").
Stig-Helmer sågades rejält av kritikerna och när jag såg Jag är min egen Dolly Parton var jag ensam i salong (för alldel den lilla). Nu sänds den på bästa sändningstid nyårsafton i SvT2. Dags att byta ut kritikerna.
I fjol nämnde jag den enorma kylan och stora mängder snö som drabbat Trelleborg under årets sex sista veckor 2010. I år är det tvärtom mildaste sex veckorna i mannaminne. Betydligt bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar