söndag 25 december 2011


Julafton i Skegrie

En mycket fin julafton upplevde jag i går. Det var hos min dotter Lina och Andreas i Skegrie. Deras första jul i det nya huset. En jul med alla generationer, från barnbarnsbarn till "gammelmormor".

Lina är första klassens expert på att ordna firande med mat av alla de slag. Men visst, hon hade fått hjälp av sin mamma Anne och även Andreas mor och syster, Britt-Marie och Annika.

På bordet fanns alla de klassiska rätterna men också nyttig mat som sallad, kalvsylta med rödbetor, löksill och lax. Ett överflöd av mat så jag är inbjuden på lunch också idag.

Tomten kom traditionsenligt, avslöjades på skorna av nioåriga Hanna, som dock lät lillebror Ville få ha kvar sina illusioner ett år till. Den som tydligast uppskattade sina julklappar var Donna, min dotter Nillas nyss införskaffade hund.

Uppskattatt var också "julklappsleken". Trevligare än vanliga sällskapsspel.
Ock så fick jag bland andra julklappar mitt önskade sängöverkast, varmt underställ, en ny Björn Borg necessär och en bok signerad av Björn Hellberg!

Tidigare julaftnar: Snörik julafton i Skegrie 2010. Jul på Gränsbo 2009. Julafton 2008!

 
En nyttig del av julbordetMan visste var man skulle sittaJag med min dotter Nilla och Andreas mormor Rut
 
 Hanna med mamma Annika och mormor Britt-MarieHanna och Ville får julklappar av tomtenJultomten själv framför julgranen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar