lördag 11 juli 2009

Jubel i parken



Sommarens lustspel 2009 är "När Jins Månsson skulle fria". Trelleborgsrevyn har gjort en underhållande variant av denna välkända komedi som jag såg redan på 80-talet i Pildammsparken i Malmö. Då med Åke Jörnfalk i huvudrollen som Jins Månsson. I år gjordes rollen, med den äran, av Pierre Malmqvist.
Parken bjöd i eftermiddag på sin mest behagliga miljö. Solen sken och vindarna fläktade ljumma. Det blev en riktig sommarpjäs och man kom i stämning redan innan föreställningens början då Sarah Thörnqvist och Pierre Malmqvist värmde upp publiken med allsång, och alldeles särskilt värmde min älsklingslåt "Leende guldbruna ögon".


Det var aktion och högt tempo och sångnummer med riviga melodier med nyskrivna texter. En riktig jubelföreställning.
Länge handlade det om "Bäckalyckan och vem som har snyggast svin" med sedan blev det romantik och happy end.
Jag tycker faktiskt att de tre skådespelarna Sarah Thörnqvist, Nils-Gunnar Snygg och Pierre Malmqvist är klart professionella och mycket trevliga att se och lyssna på.
Kören Dreamgirls är också ett mycket trevligt inslag: Linn Stridh, Johanna Olsson Jönsson, Emmely Ahlqvist och Therese Erch ser jag mycket gärna mer av. En stor publik skrattade och applåderade.
Anmärkningsvärt är att när Pierre Malmqvist pratar så låtar han precis som Patrik Holmberg, centers gruppledare i Trelleborg. Är de släkt på något sätt eller har de växt upp i samma håla?
Recension i TA: Solsken vid premiären i Parken.
Senast jag såg Trelleborgsrevyn var i januari på Nyårsrevyn på Grand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar