måndag 27 juli 2009

Lekamlig och kulturell föda med kvalitet


Fint väder idag, ovanligt svag vind, från sydväst, en varm bris på nästan 22 grader och halvklar himmel med en hel del sol. Det blev en cykeltur till Anderslöv och Gästgivaregården där. Det är knappt en mil dit från Äspö, Gränsbo. Maten var som vanligt utsökt, det är förbluffande att kocken eller kockan eller kanske köksmästaren kan förvandla vanlig husmanskost till så exklusiva rätter. Man kan nästan tala om "Haute cuisine". I dag var det kalvfärsjärpar med lingonsås och en mycket god potatissort. Pensionärer äter denna dagens rätt för bara 45 kr efter klockan 13. Hör och häpna. Till det får man en Ramlösa på flaska och en kopp kaffe med påtår.
Jag var tvungen att låta kalla in kockan Sandra för att ösa beröm över henne. Se bild på henne och hovmästaren Emelie. Jag rekommenderar verkligen ett besök på Anderslövs Gästgivaregård, belägen mitt i byn, på Landsvägen, även benämnd hundraettan, som går mellan Malmö och Ystad.
Biblioteket besökte jag också, och lånade bl a en bok av Bodil Mårtensson, Cuba Red, som jag inte läst. Och vidare Swedbanks lokalkontor för att skaffa cash nog för att betala tavlorna på Galleri Isietio.
Jag cyklade hem igen, blev riktigt varm och tog därför ett dopp i poolen sedan jag stretchat - jag har en vadmuskel som annars kan spela mig spratt under nattimmarna. Därefter åkte jag och min fru, nu i bil till galleriet Isietio för att betala och hämta hem de tre tavlor jag betalat handpenning på. Emma Andersson och Anders Fagerberg lär vara nöjda med mina köpval. Var de ska hänga har jag redan bestämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar