lördag 25 juli 2009

Hur blev hon stum?

När jag för en dryg månad sedan gick igenom och katalogiserade en massa gamla deckare hittade jag ett stort antal svenska deckare som jag inte läst.
Inga Hammarströms "Hur blev hon stum" från 1966 var en av dem. Året efter skrev hon en annan detektivroman "Blekna lilla stjärna" som jag också har. Inga Hammarström levde mellan 1928 och 1997.
Mycket mer information finns inte att hämta om henne på Internet. Detta får mig att misstänka att hon skrev under pseudonym för en mera känd (manlig) författare. Hon har ett mycket elaborerat språk som gör boken till ett nöje att läsa. Den är full av aforismer och allegorier som "Hon använde sin sexighet som en sekatör med vilken hon högg och röjde" (s 12), "ansikten tomma på uttryck som pingpongbollar" (s. 107) och "kom en att tänka på att det faktiskt tar åratal att bygga upp en perfekt gödselstack" (s. 105).
Där är spänningn och en invecklad intrig väl i klass med gamla klassiska pusseldeckare.En våldsam och spännande avslutning - om än något otrolig.
Vad jag inte för mitt liv kan fatta är vad bokens titel "Hur blev hon stum" anspelar på. Möjligen avses att bokens huvudperson som misstänkte den hon var hopplöst förälskad i för att vara dubbelmördare och narkotikalverantör; då ljuset gick upp för henne att denne man var fransk polis från Interpol på jakt efter just narkotikleverantörer.

Läs storyn på egen risk här. Läs kompendiet här. Baksidestexten kan läsas här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar