lördag 15 augusti 2009

En dramatisk nostalgikväll

I går kväll var jag och min fru på
Smygehamns idrottsplats. Där spelar Östra Torps GIF, klubben som i år firar 75-års jubileum.
Östra Torp leder serien division 5 Sydvästra med sina 32 poäng och på tredjeplats ligger Askeröd som har tagit 28 poäng.
Askeröd vann division 6 Mellersta ifjol och flyttades upp vilket också Östra Torps GIF har gjort. Jag var där för att Askeröd är min födelseort och dess forbollslag alltisd legat mig varmt om hjärtat.
Matchen slutade 5-5 och det var ett rättvist resultat. Östra Torp tog ledningen hela tiden och Askeröd kvitterade hela tiden. Sedan Östra Torp fått en spelare utvisad i mitten av andra halvlek pressade dock Askeröd hårt och hade flera goda målchanser, bl a tre skott i trävirket, och var därför närmast segern. Rydsgård som ligger tvåa i serien och om två veckor spelar serifinal på Smygehamns IP tackar säkert Askeröd för hjälpen.
Mycket valuta för entrén på 40 kr. Många mål och mycket dramatik. Två röda kort och många gula delades ut av en alert domare. En spännande och öppen match där båda lagen verkligen ville göra mål och kämpade för det.
Jag hade glädjen att träffa två legendarer på Askeröds bänken, från den tiden jag var med för 50 år sedan, se bild från vänster Sigge Emilsson, Kjell-Yngve Andersson, nu hedersordförande och jag själv.
Korven kostade 20 kr och var god. Toaletterna var rena och i gott skick. Hemmapubliken var artiga och skrattade åt våra plumpa skämt.
Ännu mer positivt, glömde att min fru tog lotter på Smygehamns IP i går kväll och vann första pris: presentkort 150 kr på Smyge Fisk Rökeri. Det ska bli gott i helgen!
Hemsidor: Östra Torps GIF Fotboll och Askeröds IF.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar