onsdag 26 augusti 2009

Hans Larsson från Klagstorp och andra djupsinniga


Jag började idag gå igenom alla de papparskassar och -lådor av "psykologiböcker" jag samlat på från från studieåren och framåt. För att nu samla dem en gång till men nu mer systematiskt med indextermer och SAB-rubriker och allt vad det heter enligt bibliotekens system. Det var det första "tag"- systemet långt före det digitala. Alla böcker hittar jag när jag söker på Libris, De svenska universitets- och forskningsbibliotekens söktjänst. Bland böckerna hittar jag Hans Larssons (bild) Lärobok i psykologi från 1908. Den kom på P. A. Norstedts & Söners förlag och kostade 1 krona 25 öre. Säkert mycket pengar på den tiden. Boken har en gång tillhört Adolf Hillman på Floragatan 8. Hans bok "Psykologi" kom 1937 och var mer utvecklad. Hans Larssons bok "Logik" hittade jag också i mina samlingar. Den kom 1958.
Hans Larsson, var född 18 februari 1862. Han var filosof, professor vid Lunds universitet, ledamot av Svenska Akademien 1925-1944, stol 15. Larsson kallades "Kloke-Hans" (uttalades på skånska: "Kloge-Hans"). Men framför allt var han född i Klagstorp, där det finns en "Hans Larssons väg" och där jag bor nu. En annan bok är Karen Horneys "Den neurotiska nutidsmänniskan" som ju låter aktuell men faktum är att den skrevs 1937!
Men jag hittar också John Stuart Mills Om friheten "Ett av den politiska liberalismens klassiska verk". NOK 1967 originalet skrevs 1859.
det är ett glödande försvar för den individuella friheten, så långt den är förenlig med andras frihet. Stuart Mill beslyser också den makt som den allmänna opinionen kan utöva på medborgerliga friheter.
Andra verkliga klassiker är Immanuel Kants "Kritik av det rena förnuftet", Gleerups förlag, 1922. Kritik der reinen Vernunft, som först gavs ut 1781.
Albert Camus, nobelpristagare som dog som 47-åring i en trafikolycka, som i sin bok Myten om Sisyfos (1942) slog fast "Människan lever här och nu. Hennes öde kan aldrig förklaras, rättfärdigas, försonas i ljuset av ett ovisst paradishopp". Tänk vad man samlat på sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar