fredag 12 mars 2010

En dag i Anderslöv


I dag har jag varit i Anderslöv för att klippa mig. Bor man i Äspö-Klagstorp är det Anderslöv som är centralorten, i hjärtat av Söderslätt. Det var som vanligt Anna-Lena som klippte mig. Hon bor i Skurup. Hon har klippt mig sedan jag flyttade från Malmö för sex år sedan. Hon klippte hår och skägg för bara 200 kr.
Efteråt tog jag en lång promenad, gick hundraettan västerut och passerade då UNO-X bensinstation. Nej förlåt, den är ju nedlagd och omgjord till Veterans Place. Ett tillhåll för ett motorcykelgäng som kallar sig . För ett halvår sedan lade de till märket "1%" i sitt klubbemblem - en tydlig indikation på kriminell verksamhet menar polisen. Ledaren för Veterans MC, Kenneth Clemmensen, förnekar den tolkningen.
Nu hade de byggt ett högt nätstängsel runt hela tomten. Det är över två meter högt och det krönes av tre trådar taggtråd i en höjd på en halv meter. Den ena stängselsidan gränsar till Väståkraskolan. Det ser helt bisarrt ut. Kring skolan är det helt öppet och där går oskyldiga barn. Alldeles bredvid finns en verksamhet som måste skyddas med taggtrådsstängsel. Vad är det som finns innanför detta?
Innan jag åkte tillbaka till Gränsbo kunde jag inte låta bli att göra ett besök på Gästgivaregården där jag åt på den vackra verandan (bild). Det var ju torsdag. Där serverades en riktigt god ärtsoppa av skånsk modell med skivad kokt falukorv med senap och rimmad oxbringa följdes av plättar med hallonsylt och vispgrädde och kaffe därtill. Man kunde ta om så länge man orkade. Och allt till "pensionärspris", 50 kr! Veckans meny kan man läsa på hemsidan. Läs tidigare blogg om Gästgivaregården: Bra start i ny regi på Gästis.
Länlar om Veterans MC: The Brotherhood of Veterans MC. McRazzia. 1% KLUBBAR som rockar i media.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar